אבן זכוכית ונירוסטה – הצצה אל בית מעוצב

מתוך דירה נאה 1 Comment on אבן זכוכית ונירוסטה – הצצה אל בית מעוצב
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כתבה: תמי ו. | תכנון אדריכלי ועיצוב פנים: אדריכל ז'ק ויניצקי | צילום: עוזי פורת

"עלינו ארצה לפני כחמש שנים", מספרת קטי. "האמת היא", היא מודה, "שבמשך שנים רבות הייתה פסגת השאיפות שלנו לרכוש פיסת אדמה בארץ הקדושה. פיסת אדמה שתהיה שייכת רק לנו, ושנזכה לגור בה. לא היינו נאיביים. ידענו שהמושגים שאליהם הורגלנו בחו"ל די רחוקים משגרת החיים הישראלית, ואפשר לומר שזו הסיבה העיקרית שמנעה מאתנו לעשות את הצעד הגורלי הזה.
הביקור האחרון שלנו בקיץ תשע"א פתח בפנינו חלון הזדמנויות להתחלה מחודשת. חדורי אידיאל ומוטיבציה קנינו דירת דופלקס במרכז הארץ באזור יפה ומטופח. הדירה עצמה הייתה בעצם יותר שלד של דירה מאשר דירה, אך בעיני רוחנו ראינו את דירת החלומות שלנו. בחרנו באדריכל ז'ק ויניצקי להגשמת החלום". קטי מתרווחת על הכורסה הבהירה שבחדר הגדול ונותנת לי להתרשם בעצמי. היא מגישה לי מספר תמונות ומחייכת חיוך קטן צופן סוד. אני מביטה חליפות בתמונות האפרוריות ובמרחב היפהפה שסביבי, ולפתע ניצתה במוחי ההכרה. זה… זה בעצם תיעוד מדויק של 'לפני ואחרי'!

IMG_0225

ויטרינה

"מה שרואים כאן זה בעצם תמצית העבודה, ואולי אם נדייק – התוצאות שלה", מסביר ז'ק בסיפוק. "ניצב בפניי אתגר לא קטן בפרויקט הזה. הייתי מודע למורכבות שבדבר – עולים חדשים שעלו מחו"ל ומוכנים לקבוע את מושבם כאן, בארץ. מטבע הדברים חשתי זכות להקל עליהם את הקליטה לכל הפחות בדירה משלהם, מעוצבת בסגנון מודרני אך חמים ועונה לכל הצרכים. את הדירה עצמה ראיתי עוד לפני חתימת החוזה. היא הייתה אמנם מפורקת לגמרי, מה שאפשר גמישות לתכנון מן היסוד, אך היו בה אילוצים קשים שהיוו אתגר תכנוני מורכב. יצירתיות רבה וחשיבה מחוץ לקופסה היו הקו המנחה בעיצוב הדופלקס. כדרכי, רציתי לשמוע את הציפיות שלהם מהבית העתידי".
והיו רבות כאלה.
בראש ובראשונה, לקטי ולבעלה היה חשוב שלכל אחד מבני הבית יהיה חדר משלו. פינה פרטית, מקום לכל אחד לחוד וגם לכולם יחד. זה כלל גם שאיפה לחדר אורחים. בדמיונם ראו את ביתם מעוצב בסגנון המשדר שלווה וחמימות. וכמובן – קטי רצתה שכל פינה תהיה מנוצלת, גם כזו שאינה קיימת… "כמו תמיד, כצעד מפתח, ניסיתי להיכנס לראש של הזוג שטרן ולהבין את הלך רוחם, לא רק בתחום חלוקת הדירה אלא גם בפן העיצובי".
החלטנו להשתמש באותם חומרים בכל חלקי הדירה, כדי לתת תחושה של זרימה. החומרים השונים שנבחרו לפרויקט היו פרקט מעץ אלון מעושן עם גמר שמן (חברת "פרקטים"), נגרות אינטגרלית (נגרות – עודד פישל), שילוב של אבני פירוק, זכוכית ונירוסטה בשילובים מדהימים שיוצרים נגיעות של יוקרה. נוסף על חומרי הגלם התקבל חלק ניכר מהאווירה האלגנטית הודות לתאורה המקצועית ועיצוב התקרות, וכמובן, חפצי אומנות ויודאיקה שקיבלו התייחסות מיוחדת כך שישתלבו בתמונה הכוללת. תוך שאני מעיפה מבט אל היופי שסביבי, עוצר אותי ז'ק בחיוך צנוע – "זוהי רק ההתחלה. עוד מחכות לנו כאן בדירה כמה הפתעות. נתחיל מהקומה הראשונה. מיד בכניסה ניתן לחוש שבעלי הדירה השכילו לממש בה היטב את חזונם; מרחב גדול ומנוצל, המשדר אלגנטיות מודרנית עם חמימות וקסם.

IMG_0025

בסלון, אותו ניתן לראות מיד בכניסה לדירה, משולב קיר אומנותי מחופה לבני פירוק ממבנה עתיק באירופה. התאורה, כפי שניתן לראות בתמונה, זורקת אור כמו מתוך הקיר, אפקט שנותן אשליה של קיר מרחף!
הסלון מופנה לקיר מעוצב עשוי גבס ונגרות ומשלב בתוכו ספרייה, קמין ומערכת מוזיקה. גם מערכות טכניות מוסתרות, בו כגון יחידת מיזוג אוויר, ארון חשמל ותקשורת".

IMG_0210
"בטבעי אני אוהבת מאוד לארח", מעירה קטי, "ז'ק הבין את הצורך ותכנן סלון גדול שיוארך בשבתות בלי שנצטרך לגרור רהיטים כבדים או לדחוף כסאות לתוך השומקום…"

אנחנו פונים לכיוון חדר האוכל. "כאן מחכה ההפתעה הגדולה!" מכריז ז'ק בפנים צופנות סוד. לנגד עיניי הנדהמות הוא מסיט בקלילות את דלתות ההזזה הצידה, לתוך כיס מיוחד בעל מסילות עליונות, ומיד נגלה חלל נוסף, לא קטן, המכיל בפינתו אפילו פינת עבודה!
"החדר הזה משמש את כל המשפחה במשך השבוע. בשבת אנו מצרפים אותו לסלון כדי להרחיב את השטח וסוגרים אותו כחדר אורחים". מדהים. "מה שמיוחד כאן זה הארון הזה", מוסיף ז'ק, ובן רגע שולף את ה"שפן" הבא שהותיר אותי פעורת פה לחלוטין… מתברר שגם הארון הנגדי לדלת ההזזה אינו בדיוק ארון… הוא נשלף כלפי מטה בקלות, ומיטה רחבה ניצבת על הרצפה כמו הייתה שם מאז ומעולם!
קטי מחייכת בסיפוק של מארחת אמיתית. "את רואה", היא נהנית, "ממש אין צורך להתאמץ כשיש פתרונות זמינים ומוצלחים כל כך!" באמת, למה לא?

IMG_0067

סלון במצב רגיל

IMG_0076

מתכוננים לאירוח

IMG_0074

שולפים מיטה מהארון

IMG_0073

החדר לאורחים מסודר

IMG_0069

הדלתות סגורות

מתחת לחלל המדרגות העולות לקומה העליונה נבנו שירותים המשמשים את חדר האורחים. גם הם נראים כיצירה בפני עצמה; ארון תלוי מעץ אמבויה ועליו כיור מונח מחרס עם גימור מחוספס, ולהשלמת התמונה – מראה אובלית עשוית עץ המשתלבת נפלא ויוצרת מעין "חלון" המשקיף החוצה. הנישה האורכית מוארת בתאורת לדים מעודנת ומשרה רוגע ושלווה.

IMG_0126

חדר שירותים מתחת למדרגות

"הריהוט ברובו תוכנן על ידי והיווה חלק נכבד מתכנון הדירה", מסביר האדריכל. "בניגוד לתפיסה הרווחת, אחסון חכם הוא לא רק ניצול מרבי של השטח; הוא יכול לתת תחושה של מקום.
הממ"ד תוכנן כיחידה נפרדת הכוללת שירותים, כדי ליצור פרטיות מושלמת".
תאורה
תקרת הדירה לא הייתה גבוהה במיוחד, ואף על פי כן החלטתי להנמיך אותה בעוד 12 סנטימטר", הוא מפתיע שוב. "שם הנחנו תקרת גבס המעבירה בתוכה את כל צנרת החשמל ללא חציבות ונותנת מראה חלק ונקי. אך חשוב יותר – הנמכת התקרה שממנה יוצאת תאורה היקפית מוסתרת נותנת תחושה של תקרה מרחפת, ואפילו מסתירה את המסילות של הווילונות", הוא חושף מעט מסודות המקצוע. ספוטים מגבס בלתי נראים מאירים את החללים כמקור אור נסתר, טכניקה שמוסיפה גם לאווירת הרוגע ולאלגנטיות. כל התאורה נבחרה בכובד ראש בחברת St Or.

IMG_0055

משחקי תאורה מרהיבים

 

המטבח
"המטבח הוא לדעתי אחד המקומות המרכזיים בבית שעליהם צריך לתת את הדעת, וכולם יסכימו על כך", פוסקת קטי. "זה נהדר לבלות במקום שאוהבים זמן רב כל כך משעות היממה! וכשהכול מתוכנן עד הפרט הקטן ביותר – זו חוויה מושלמת. המטבח שלי הוא דוגמה מצוינת לכך; החל בצבעים המתואמים בטוב טעם וכלה בנקודות חשמל הממוקמות בדיוק במקומות הגישה הנוחים ביותר. גם אם זה נשמע קטנוני מדי, הפרטים הללו בדיוק הם העושים את המטבח למקום נוח ומהנה לכל המשפחה".

IMG_0109

עיקר הבית – המטבח

IMG_0089

משטחי עבודה גדולים

 

IMG_0220

מרפסת נוף

 

IMG_0081

ארונות בטקסטורה מיוחדת

 

המטבח הוא פרי תוצרתה המעולה של חברת "רגבה". הוא מתוכנן לפרטי פרטים, כדי לתת מענה למשפחה שומרת תורה ומצוות. הוא כולל 2 תנורים נפרדים גדולים במיוחד ומגירת חימום, כיורי נירוסטה עמוקים ורחבים בהתקנה שטוחה, משטחי שיש גדולים נפרדים לחלבי ולבשרי. התכנון הקיף את כל הפרטים עד האחרון שבהם. לדוגמה: הושקעה מחשבה במיקום פלטת השבת, והוקצה אפילו מקום מיועד לספרי בישול ולתבניות. תוכננו יחידות אחסון נפרדות לכלים ומגירות לסכו"ם, כולם עם טריקה שקטה. אי מרכזי מאבן קיסר חום כהה משמש כמשטח עבודה וכפינת אוכל בלתי פורמלית, כפי שמגדירה זאת קטי בנעימות אופיינית – "מיועד לילדים שאוהבים להיות עם אמא במטבח…"
שתי דוגמאות נבחרו לגימור הדלתות: אחת חלקה והשנייה בעלת טקסטורה. שתיהן על בסיס אותו צבע, כדי לתת נפח לארונות.
מן המטבח ופינת האוכל אנו יוצאים למרפסת הקסומה, שבה פינת ישיבה טובלת בירק עשיר וצבעוני. תאורה מיוחדת מאירה בלילה ונותנת גוון מסתורי. ליד פינת האוכל ישנה פינה מיוחדת להכנת ברביקיו. מעלינו סוכך גגון מתקפל בצבע שמנת מעודן הנותן הצללה מצוינת לימות הקיץ הלוהטים. המרפסת משמשת גם כסוכה נוחה במיוחד בגלל הקרבה למטבח.

IMG_0101

המטבח פונה אל המרפסת

המדרגות
חלל המדרגות היה פרויקט בפני עצמו. השטח היה חשוך ואפל, המדרגות עשויות ברזל, ואף הן הוסיפו לתחושה אפלולית ולא נעימה. "ראשית ציפינו את המדרגות בפרקט עץ. את מעקות הברזל המרנו במעקה זכוכית בשילוב ידיות נירוסטה. כיוון שהפודסטים היו עמוקים, תכננתי מדפי זכוכית תלויים באורכים שונים כדי ליצור ספרייה, מקום לחפצי אמנות ולתמונות משפחתיות. הקיר צבוע בצבע כהה כדי לתת עומק לחלל. בתקרת הבטון הוכנס Solartube – הנותן אור טבעי במשך כל היום. החלפת המעקה במעקה זכוכית תורמת גם היא לשקיפות מושלמת ולתחושת מרחב".

IMG_0217

עליית מדרגה

 

IMG_0142

עולות המעלות

הקומה העליונה
"בדירה המקורית היה כאן חדר שינה להורים (כולל שירותים) ושתי מרפסות. אנחנו רצינו להכניס כאן חדר שינה נוסף, שירותים וגם חדר כביסה… משימה הזויה מעט, בעיקר בגלל תנאי השטח הקשים הכוללים תקרת בטון משופעת בחלק מהחלל. גם בעיניים בלתי מקצועית זה היה נראה לא מציאותי", משתפת קטי בגילוי לב. "כאן היה האתגר הגדול ביותר", מסכים האדריכל. "אבל לכל דבר יש פתרון, עם מעט יצירתיות ומעוף.
את השטח חילקנו מחדש. חדר שינה ושירותים לילדים, חדר כביסה ויחידת הורים מושלמת, הכוללת מרפסת שמש. החלל שנוצר ליחידת הורים אמנם לא היה גדול בכלל, אבל תכנון של הנמכת גבס וקיר בגב המיטה בתוספת תאורה נסתרת, מאפשרים משחקי תאורה בלתי ישירים ומעניקים נפח ועומק לחלל. האזור שנותר לחדר הארונות ולאמבטיה היה צר וארוך, וגרוע יותר – משופע. המגבלה הזו היוותה אתגר תכנוני עצום!
אחר שיקול דעת מעמיק החלטתי להקים שתי "קוביות" נפרדות עשויות זכוכית, אחת לאמבטיה והשנייה לאסלה. ביניהם פיניתי מקום לכיור ולארון אמבטיה נגדי לחדר הארונות. הקיר הנושק לארון והנישות מחופים בפסיפס אבן, ויתר הקירות מחופים בשיש טרוורטין. גם כאן תאורה בלתי ישירה יוצרת אווירה ייחודית". כצופה מן הצד נדרשתי להתבונן מספר שניות כדי להבין את מבנה השטח המיוחד הזה; במהלכן אני תופסת שה"שירותים המוכפלים" ממול אינם אלא דלתות חדר הארונות העשויות מראה בחלקן… המראה הזה יוצר אשליה אופטית נהדרת. גם הארונות כמובן מעוצבים בקפידה, בסגנון ובצבע המעידים על טעמו המשובח של המתכנן.

IMG_0179

קוביות זכוכית

IMG_0200

הכל תלוי

IMG_0193

חלל צר וארוך

זהו. הסיור הסתיים. אני סוקרת שנית את הדירה, והפעם בעיניים מבינות יותר, יודעת כמה מכשולים ומהמורות צלחו כאן יחדיו עד התוצאה הסופית המושלמת הזו; השטח הדומם לכאורה מספר לי סיפור מפעים של מקצועיות, אנושיות ומעוף, יחסי אנוש מדהימים וסבלנות אינסופית. בעלת הדירה כמו קוראת את מחשבותיי: "ברגע שעברנו לגור בבית החדש והיפה הזה", היא מתמוגגת, "חשנו שתהליך העלייה שלנו הושלם…"

ofra

למנויים טל: 03-7580060



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    כל מה שבארון מתבלגן שהוא הופך למיטה??